Ha szereted, ha nem, azt szinte biztosan kijelenthetjük, hogy hallottál már az Acer márkáról. Akárcsak a korábban bemutatott HP, Dell, Lenovo, Fujitsu, az Acer is egy gigantikus tech gyártó és forgalmazó, akinek a történetét érdemes megismerned, ha érdekel, hogyan is indulnak el az óriásvállalatok a tech szektorban. Különösen, ha már egy-egy prémium termékük tulajdonosa vagy és szeretnél róluk többet is megtudni.

A Multitech név alatt 1976-ban alapított cég egy tajvani házaspárhoz fűződik. Stan Shih és felesége, Carolyn Yeh 5 társukkal közösen léptek a cégalapítás útjára. A gyakori koliszobás társulások mellett tehát van példa arra is, hogy egy ambiciózus szerelmespár vágja bele a fejszéjét a nagy álmok megvalósításába. A Multitech nevű céget egészen 1987-ig vezette Shih, miután a cég új nevet, egy mára már jól ismert nevet kapott: Acer. Kezdetben a 25.000 dolláros alaptőkéjükkel elektronikai alkatrészekkel, mikroprocesszorokkal és ezen berkeken belül technológiai tanácsadással foglalkoztak.

Egymilliárd dolláros biznisz nyugdíj előtt

Stan és Carolyn nem bízták a véletlenre a nyugdíjas éveik előkészítését, ugyanis Stan Shih 2004-es nyugdíjba vonulására a vállalat már világszinten ismert és egymilliárd dollárt érő márkává nőtte ki magát. Persze egy ilyen kaliberű cég elnökétől megszokott módon, nyugdíjba vonulása után sem hagyta el a céget. Például rengeteg jótékonysági munka fűződik a nevéhez ebből az időszakból.

Meglepő fordulat, vagy sem, de hozzávetőlegesen 2-3 év pihenés után 2007-ben ismét az Acer elnökévé nevezték ki. A 2020 decemberében már 75 éves elnök igazgató más közösségi tevékenysége miatt is ismert. Ő például többek között a Cloud Gate kulturális és művészeti alapítvány elnöke, emellett a televíziózásban, a biztosítási- és befektetési szektorban, a zenei kezdeményezésekben is ismert arc, főként tajvani érdekeltséggel.

Milyen együttműködéseik ismertek?

Mint a legtöbb nagy cég, az Acer esetében is igaz, hogy jól választottak partnereket az együttműködéseikhez. Nem bízták a véletlenre az egyik legnagyobb bevásárlásukat sem: 1997-ben megvásárolták a Texas Instruments hordozható számítógépeket gyártó részlegét. Aztán 2000-ben igazi marketingközpontú vállalkozásként folytatták tovább a munkát, miután a gyártási területet, például a korábbi Wistron Corporation-t is leválasztották magukról. Egy tiszta, egyenes vonalat akartak megteremteni, amin a márka teljes valójában törhet előre.

Kevesebb munkatárs, több bevétel?

Nem csak a gyártási folyamatoktól, de rengeteg dolgozójuktól is megszabadultak a 2000-es évek elején. Míg 2002-ben 39.000 ember dolgozott nekik, 2005-ben már csak 7.800. Első körben jelentősen megcsappantak a bevételeik is a drasztikus leépítést követően, hiszen a 2002-es évben elért 12,9 milliárd dolláros bevétel után 2003-ban mindössze 4,9 milliárd amerikai dollárt vágtak zsebre.

Ha jobban megnézzük, kereken az ötödére csökkent a dolgozók létszáma, a bevételük azonban kevesebb, mint egyharmada tűnt csak el. Ráadásul már 2006-ban, vagyis a durva leépítést követő 4. évben 11,31 milliárd dolcsival megközelítették az ötször ennyi dolgozóval elért 2002-es szintet.

Forma 1 mánia

Az európai együttműködések erősítésére jó példa a Ferrarival, a BAR-Hondával és a Prost Grand Prix-szel létrehozott szövetség az Acer alapításában. A Ferrari márkanév alatt eladott népszerű laptopok és LCD monitorok remek befektetésnek bizonyultak. Az Acer támogatta a Ferrari csapatát a Forma1-ben, ők pedig szorgosan árulták a laptopokat.

Jelenleg a harmadik legnagyobbak!

A korábban bemutatott első és második helyezett, a Lenovo és a HP után az Acer a laptopok eladásában a dobogóra küzdötte fel magát. Ezüst érmet pedig úgy tud szerezni, ha kizárólag a notebook eladásokra koncentrálunk, ugyanis itt a Dell-t szorította vissza a dobogó lealsó fokára. Az biztos, hogy az óriáscégek örök versengése és hektikus átalakulásaik, fejlődésük nem áll meg.

Azt azonban kijelenthetjük, hogy az Acer gépek is kimagasló minőséget és rengeteg szaktudást hordoznak magukban, amikre te is bátran rábízhatod magad!

Szólj hozzá!